Vi samhandler mer og mer, og vi ser enkelte har en liste med opptil 20 forskjellige Office365-kontoer som de har tilgang til. Dette kan være kommuner, skoler, leverandører, privat konto og/eller ditt lokale fotballag/forsamlingshus.
Dersom dette er en utfordring for deg, så inneholder denne artikkelen tips og triks for å gjøre din hverdag bedre.
konto = tenant, organisasjon
Ny Teams for skrivebord
Microsoft lansert ny Teams for PC som gjør bytte av konto mer sømløst. Denne vil bli standard etter hvert, men i skrivende stund må du trykke «Prøv nye Teams». Dette installerer en helt ny Teams på din PC, slik at du lett kan bytte tilbake til den gamle om du er avhengig av funksjonalitet som mangler i den nye.
Når ny Teams er installert, kan du lett legge til og bytte mellom kontoer oppe til høyre.
Teams i nettleser
Flere profiler i nettleser er noe som mange har benyttet lenge. Det kan fortsatt være aktuelt, dersom nye Teams ikke støtter all funksjonalitet som du har behov for.
Både Chrome, Edge og de fleste nettlesere i dag støtter flere profiler. Det betyr at du kan skille helt mellom kontoer og være pålogget flere Teams i nettleser samtidig.
Du kan opprette en ny profil ved å trykke på bilde av deg selv (evt. ikon) oppe til høyre. Da kan du opprette flere profiler med navn som Jobb, Skole, Administrasjon, Idrettslag… Du kan bytte mellom på samme sted.
Når du logger på Teams i nettleser, vil du også få spørsmål om du ønsker skrivebordsvarsler. Dette valget kan du også finne igjen oppe i adressefeltet for å endre. Da vil du bli varslet når noen kommuniserer med deg på den andre Teams’en.
Nettleser app
Om det er tungvint å forholde seg til nettlesere, kan du lage snarveier. Du kan f.eks. opprette en snarvei på startlinjen og den vil fungere som en egen installert applikasjon. Du kan eksempelvis ha flere Teams eller Outlook’er på din startlinje, hvor hver enkelt er basert på forskjellige profiler (innlogging).
Dette er stort sett likt på nettlesere. Noen nettlesere har også egen hurtigknapp for dette oppe i adressefeltet som ser ut som et nedlastingsikon. Bildene under viser fra Google Chrome.
Når snarveien er opprettet, havner den som standard i startmenyen. Om du klikker på start-ikonet på startlinjen og søker etter navnet du skrev inn – så kan du høyreklikke på den og legge den til f.eks. startlinjen.
Bildet viser engelsk, men på norsk blir det vel «taskbar» oversatt til «oppgavelinjen».
Når du da klikker på ikonet på startlinjen, vil det da åpne seg i et eget vindu, hvor det ser ut som en vanlig applikasjon. Den får også et ikon/farge som illustrerer hvilken profil (innlogging) er dette.
Teams på mobiltelefon
Mobiltelefon har som nevnt hatt tilgang til flere kontoer over lengre tid, hvor du enkelt kan bytte.
Filer
Din utforsker støtter allerede synkronisering mellom flere områder.
Når du synkroniserer et filområde, enten fra Teams eller SharePoint, så dukker disse filene opp i din Utforsker.
Når du synkroniserer områder fra flere kontoer, vil disse dukke opp som flere skyer nede på startlinjen din.
Slik ser det ut, hvor du kan ha mange slike nedover.